Alla inlägg under juni 2012

Av Angelica - 24 juni 2012 17:43

Dags för ny vecka igen. Denna vecka är 32+0 klara och vi intar v 33. Det går nog egentligen hyffsat fort

framåt, men kan ju inte påstå att det känns så. Speciellt inte när andras bebisar kommer till världen. I

fredags var det dags för kusinbarn 1/5 för sommaren att komma. En liten pojke blev det. Inatt var det

dags för kusinbarn 2/5 komma. En flicka. Nästa på listan är egentligen jag, men eftersom kusinen efter

mig ska ha tvillingar så vet man ju aldrig. Man blir iaf toookigt nyfiken och längtar massa på att träffa sin egna lilla eller lille person som sprattlar där inne.


Ja oj va den sprattlar och grejar. Mycket mer än Savannah skulle jag tro. Allt oftare tror jag att den ska

göra sönder min hud lite strax under naveln. Där är det som blåmärke på insidan och det töjer ut rejält

när haon höjer sina små, men väldigt starka bestämda kroppsdelar. Hur ska det gå i kanske 8veckor till?? Väldigt skönt att få lägga sig på sidan iaf så att magen får lite stöd

och mjuknar lite. Midsommar var ju i helgen och ack så spänd magen blev och så obekvämt jag satt. Måste ha kuddar på

sidorna för att hålla upp tyngden av magen om jag lutar. Inte lätt få ett bra bekvämt sätt att sitta nu.

antingen är det på magen, sidan av magen, svanken eller allmänt hela ryggen. Hur klarade jag det sist

egentligen när jag var ännu större? :P Senaste dagarna har även illamåendet börjat smyga sig på allt mer. Idag tex blev både illamåenedt och

yrsel/snurrig blick rejäl, speciellt om jag sitter här, så får bli en väldigt kort stund. Varit nära spy två ggr

iaf. Usch, har jag inte lust med.


nu börjar makens sista 3 veckor med jobb innan semester och föräldraledighet. Skönt. Inte många

dagar, men känns som de längsta bara för det inte rä några röda dagar mitt i veckorna och kortar av

dom. Hoppas på att vi får besök här under dagarna som gör att det går lite snabbare och även blir lite

avlasning i sysselsättning för en sprallig busunge med en seg tung morsa.


Vad har hänt mer i veckan? jag tror jag har skrivit om mycket redan, men kan ju tillägga att vi nu har

bytt efternamn helt och hållet och har ett nybildat namn hela familjen. Skönt, men krävs träning för

att komma ihåg det :P


Något annat mysigt som får en att drömma sig tillbaka till när Savannah var nyfödd och fantisera sig

fram tills nästa kommer är att de börjat spela en låt på radion med mer upbeat version än när den kom

för två år sedan. Ni vet den där låten med gruppen...hmmm antebellum? som hade en jättekänd låt

som spelades vaaaarje natt och väldigt ofta när jag satt och ammade Savannah som nyfödd.. Mysiga

minnen. Snart är det dags att skaffa nya :)


För övrigt har folk börjat gissa på vad vi ska få för familjemedlem och när han/hon kommer komma,

väga och längd. Gör gärna ni det med :) mysigt i min lååånga väntan att se vad ni tror.


Här är några av gissningarna hittills.

Pojke 3990gram 51cm 4aug och 1 vecka framåt.

Pojke 3300gram 53cm Nära 8aug

Pojke 3800gram 52cm 12/8

Flicka 4100gram 52cm 12/8

Flicka 3600gram 51cm 14/8

Flicka 3175gram 49cm 21/8

Flicka 4200gram 54cm 6/8


Vad tror du?? :-)


Du är på dag 225 av 280. (80,4%).

Du är i vecka 33.

Du har gått 32 fulla veckor och 0 fulla dagar (v32+0).

Du är i 7:e kalendermånaden.

Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden

Du är i trimester tre.

Beräknat förlossningsdatum Lör 18 aug 2012

Du har 55 dagar kvar till beräknad förlossning.


                 

Av Angelica - 19 juni 2012 22:23

Idag har det varit en dag med mycket händelser.


Vi börjar med att åka på ultraljud i Lidköping för att kolla så läget är bra med vår skatt. Alltid lika

intressant. Denna gången visade det sig att vildingen lagt sig neråt, vilket kan förklara trycket jag

känner just nu och känt lite mer senaste. Är dock inte säker på att haon kommer ligga kvar så, då det är väldigt mycket busande där. Fick ännu en förklaring på varför jag kanske känt mig väldigt öm i huden och magen i helhet det senaste. Visst jag har gått upp 20kg, men jag är ändå mindre än sist, meeen det är inte haon i magen. På medelkurvan väger barn ca 1800 i denna vecka. Det gjorde Savannah sist. Bokexemplar. MEN hon slutade som en bebis på 4460gram en vecka före BF haha.. hon höjde sig rejält veckorna efter. Denna busen har dock redan legat lite före och det gjorde haon idag igen. 2100 blev uppskattningen. Alltså ca 1.5veckor längre fram i vikt. well well, betyder ju inte att haon blir ännu större än Savannah för det,

för haon kan ju kanske fortsätta lägga de 200 i veckan som skas nu kanske? och såfall blir ju inte vikten

lika stor ändå..meeen haon har ju följt sin egna kurva lite över medel, hela tiden. LIksom mammsen. Vilket förklarar det hela kanske? :-P


Vi åkte sedan vidare mot Skövde, för att vänta in remissamtal med läkare angående snitt. Undertiden

passade vi på att ha en barnfri dag och kika lite i butiker. Jag kan säga att jag många ggr funderad epå

hur jag kunde gå i ullared en dag ungefär samma vecka sist jag var gravid och då med 8kg till på mig, för

shit, jag hade så ont i kroppen och gick så sakta. Fick tom pausa i bilen och strunta i sista butikerna för

kroppen låste sig. Pust. Men hittade lite smått och stort hehe. Var inte meningen, men kikade ju på

rean och fann faktiskt 5 st typ klänning/tunikor till mig i alla olika färger och lite vardags/finklädd :) va

glad jag blev. Dessutom kom jag i M och S, vilket gör att jag kan ha på dom sen efteråt också och

samtidigt blev jag inte större i dessa nu, utan fick mest mage. Glad :)


Sen var det dags att åka mot KSS..nerverna var många. Skulle jag kunna förklara mig så väl som

behövdes. Skulle de kunna förstå allt jag känner på en kort stund bara? Press på mig, ja. När vi kommer

dit så visar det sig dessutom att läkaren vi skulle ha hade ändrat i schemat så vi skulle få en annan.

Henne vi hade på vändningsförsöket sist. Hmm, hur va det hon var nu igen..ii.. Inte nog med det så

blev hon sen då hon behövdes i förlossning (något som lät som något föddes i säte).. efter ett bra tag

hörde man bebisskrik. Ljuvligt. Snacka om att man inte kände för att åka hem till en vanlig vardag då,

man ville ju uppleva det också :) Efter ca 1h fick vi äntligen träffa läkaren och diskussionen startade. Vad som kom ur min mun vet jag

knappt. Alla rädslor, minnen och händelser mm flög fram flera ggr iaf och tårarna gjorde besök någon

gång..Vad tänkte hon tro? Så fick jag fram ett papper med massa ringar av olika rädslor och så kryssade hon i de olika saker jag pratat om. Hmm.. kändes som ett prov..var jag godkänd eller hur var det? Efter

en stund sger hon iaf att jag får snitt om jag vill...PUH. kan ju ångra mig om så vill om det startar

tidigare, men snitt får jag iaf. Då var det bara när..och alla dessa regler mm. de fick inte snitta vissa dagar eller med vissa veckor

osvosv.. Dessutom var klockan för mycket för att ens få ett datum eg, men vi hade lite ungefär

diskussioner som jag INTE berättar :P Men kan ju alltid "hoppas" vattnet eller nåt går tidigar.e.vore ju lite spännande att uppleva det också

elle? :) Dessutom är man ju beräknad efter alla barnvakters semestrar så vore ju bra om det

egentligen träffade mitt i hehe..


Just det, mitt i väntandet så passade vi även på att ringa PRV för att se om vårt efternamn blivit

godkänt. Vilket det verkade ha gjort, så när som helst har vi bytt till ett gemensamt efternamn. Detta

uppdateras om så snart det går :) KAn ju säga det att det var inte lätt. Det finns säkerligen många bättre och absolut mååånga sämre,

men med alla krångliga regler det är för skapa nytt efternamn och så mycket det går att bolla fram och

tillbaka så skulle det aldrig ta slut med val. Tillslut fick vi välja 3st och det 1 gick inte så det fick bli det

andra. Så efter 5månader som gifta kommer vi äntligen alla ha ett gemensamt efternamn. Det är

huvudsaken :-)

Av Angelica - 17 juni 2012 12:52

V 32 går vi nu in i och vad har då vecka 31 gett? Jo den har gett förvärkar nån timme två kvällar.

Spännande på ett vis :) att kunna testa värktimern. Det var ett snitt på 5min mellan och 1min långa i

1h. Sen lugnade sig och bara varit vanliga sammandragningar.
Du har hickat flera ggr som tom pappa känt.  Otrolig tanke egentligen, att det kan ligga en person där

inne som hickar..sött :)
Du har fortfarande mycket livliga danser eller vad du gör där inne :) töjer nog rejält också, för det

känns som jag fått blåmärke i huden på högersidan av magen när man tex smörjar eller annat.
Det är väldigt intressant att sitta och försöka lista hur du ligger,sitter eller åker kana där inne hehe.

Flyttas massa kors och tvärs och man tror flera ggr du ska smita ut igenom huden. Fick det filmat i

pappas mobil här om dagen. Jag tror vi båda tänker lite på Arkiv X eller något sådant konstigt när man

ser hur det drar sig snabbt under huden och höjer..haha..


Hur går det för mamma då. Jo hade ett SF mått på 31 i onsdags och idag hade jag ca 20kg plus på vågen.

Här om dagen såg det ut som att jag hade sprutat in silikon eller något i underläppen. Riktig hollywood

läppe..usch och tvi..Hoppas det var vatten och inte fett.
Än har inte fötter och händer svullnat. tvitvitvi. Jag antar det är lite pga sommarens sega fart framåtö.

För mig är det lagom med max 20C och lite s vind.


Vissa stunder känns det som att man kommer vara gravid resten av livet. Man kan inte tänka sig något

annat. För att nästa sekund slå sig med verkligheten och inse att vilken dag som helst skulle vi kunna

vara en familj på 4. Ska bli så spännande att se hur lik du är din syster. :)
Men först är det ultraljud och remiss till KSS som gäller, lite midsommarfirande och annat. I juli

däremot kommer jag nog börja läängta och hoppas att träffa dig snart :)


Du är på dag 218 av 280. (77,9%).

Du är i vecka 32.
Du har gått 31 fulla veckor och 0 fulla dagar (v31+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 18 aug 2012
Du har 62 dagar kvar till beräknad förlossning.


 

Av Angelica - 10 juni 2012 14:20

Jippi, en vecka närmare att få vår 4e medlem till vår familj. :-)
Idag är 30 veckor avklarade och vi ingår i v 31.
Nytt tiotal på vågen..gillar jag väl inte allt för mycket, men skönt ändå att se att jag väger 9kg

mindre v 31 denna graviditet än förra.


Vad har hänt denna vecka tro. Jo allt fler sammandragningar. Oftare och allt mer spända. Man tror

änna magen ska spricka alltså.Puh Så skönt att lägga den på sidan då. I tisdags, tror jag det var, så

var det nog tom första gången med lite förvärkar. Då var det mer än obehag i spänningarna och

det höll på hela kvällen. Det får ju en att tänka och fantisera ihop alla möjliga scenarion hehe..
Vi passade på att packa bebisens BB väska, pappas saker, mammas praktiska saker, men dock

inga kläder. Vem vet vilken vecka man åker in och hur stor jag är då, med tanke på min

viktuppgångs dalbana. Packar man nu så kanske man inte har en chans att få på sig det om

2månader tex. Ändå skönt att fått packat lite. Det gör att det känns närmare :P och även mer

under kontroll om nåt skulle starta eller så. KAn ju inte tänka mig att David skulle få fram de

smartaste hjärncellerna om jag väcker honom och säger att vattnet har gått eller nåt hihi..det

skulle nog bli en yr höna av honom haha..det tror han själv  iaf.
Nu är det alltså ca 9veckor kvar att fantisera ihop hur allt kommer bli och vad det är för en liten

person som ligger och töjer ut mammas mage :D


Dags för er andra att snart också börja gissa kanske? vad tror ni? - flicka eller pojke? vikt och

längd? hår eller inte?vilken färg?


Du är på dag 211 av 280. (75,4%).

Du är i vecka 31.
Du har gått 30 fulla veckor och 0 fulla dagar (v30+0).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 18 aug 2012
Du har 69 dagar kvar till beräknad förlossning.

Av Angelica - 4 juni 2012 13:47

Ännu en vecka avklarad närmare mållinje "bebis nr två" :-)

Igår gick vi in i v30 och vikten var 0,5kg plus den veckan. märktes att vädret gjort skillnad då jag veckan innan gick upp 1.8kg av totala värmen ute. Så för min del får värmen gärna hålla sig lugn denna sommaren..fast behöver ju absolut inte vara så här kallt och tråkigt..nej nej. vore ju ändå skönt att kunna gå ut utan jacka och varmare skor.


Vad har hänt denna vecka.Jo, i fredags fick jag ääntligen remissen till KSS för att disktuera snitt. hoppas på det bästa..har nån vecka på mig att förbereda mig..känns som värsta provet. Man ska få dom att verkligen förstå vad man känner och varför osv..inte lätt då alla människor är så olika.


För övrigt har bebisen varit en liten vildig. Sparkat pappa på kinden två ggr..haha..vad jag skrattade när han flög iväg. Den har även grejsat runt som en total tok. Riktigt intressant att iaktta och bli förvånad över hur det är möjligt. Lite otäckt ibland, som jag nog sagt tidigare, men ändå underbart :-)

Jag läängtar nåt otroligt och behöver sysselsätta mig från längtan och även oron.. men det är inte lätt i sådant här väder och utan bil..hepp..

Men vi har börjat små grejsa med bebisrummet iaf, till den mån som går och igår firade vi v30 medn shoppa lite bebiskläder och även börja tvätta dom + småpacka BB väska. Underbart skojsigt. Jag lär väl packa allt fall om att det är varmt eller kallt, stort eller litet barn, tjej eller kille..haha. :)

Att tvätt kan vara så skojsigt :P

Idag har bebben tagit en lugnare dag..vilket kan få en att bli orolig efter ett tag..så jag tog fram lite surt godis och kallt vatten och vips så fick man lite response hehe :)


Har senaste veckorna börjat må lite smått illa och bli snurrig i blick och huvud igen. inte mycket, men man känner ändå av det ibland. I morse kom det bara snabbt över mig, mitt i frukosten, attjag va på väg att spy..blev dock inte så..puh..varför kommer detta och smyger sig tillbaka igen tro? samma igår mitt i maten..hmm..


Idag har även jag och maken varit gifta i 4månader redan. Wow va tiden flyger när man har skoj :P Minns knappt bröllopet längre faktiskt.


Du är på dag 205 av 280. (73,2%).

Du är i vecka 30.
Du har gått 29 fulla veckor och 1 full dag (v29+1).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 18 aug 2012
Du har 75 dagar kvar till beräknad förlossning.
Av Angelica - 1 juni 2012 09:17

.. JApp, om 2 dagar är det ny vecka igen. Då går man in i v 30. Skönt med ett nytt 10tal. förhoppningsvis går man max til 39 och slipper nytt tiotal igen :)
Just nu längtar jag otroligt mycket och är nyfiken på allt med magen. Kommer jag föda vanligt? Kommer jag snittas? Kommer jag få i augusti eller juli. Hur kommer det kännas. Många tankar flyger runt ständigt.

Även om självaste bus*n också såklart. Tjej eller kille? hår eller inte? mängd och färg? Vikt och längd..

Lik storasyster eller inte.. ja alla dessa frågor man får svar på en kort stund.
Det känns såååå segt. Man ser mållinjen, men det är mååånga backar och långa vägar dit och man undrar kommer man någonsin dit? Men samtidigt har det ju gått rättstå snabbt egentligen och samtidigt vill jag inte det ska vara över heller. Det är ändå en speciell känsla och gemenskap med att ha magen växandes och bebisen sparkandes mysandes där inne. Trots att det vore skönt att kunna lägga sig på mage och se fötterna, så är det ju ändå magisk tid just nu. Dessutom vet man ju inte om man någonsin kommer vara i det tillståndet igen så man bör ju verkligen njuta.. Men det är ju lite bitterljuvt när man längtar så :-)
Speciellt när andra börjar få sina småttingar nu. I natt fick en kompis sitt andra barn och det gör ju en inte mer förväntansfull, nyfiken och avundsjuk :-p


Igår kväll var det full fart på lill*n där inne igen. De där rörelserna lite kors och tvärs och som man tror

den är påvägatt smita ut genom huden så som det spänner uppåt. Pappsen tycker ju det är lite

obehagligt när den är igång så rejält och tar ofta undan handen snabbt. Men igår blev det lite extra

roligt.. Han la huvudet mot magen, bara för en kort kort stund och just den stunden kom en rejäl

enkelriktad spark rakt mot hans kind..haha..va jag skrattade.. Där fick du pappsen för att försöka tjuvlyssna på vad jag gör här inne elle?

Ovido - Quiz & Flashcards