Direktlänk till inlägg 27 juni 2011

Full fart på alla vis.. :-)

Av Angelica - 27 juni 2011 10:06

Jag har en liten dam här hemma som är i gång för fullt på alla vis. Den senaste tiden flyger verkligen iväg, då det sker utveckling på alla dess nivåer varje dag. Bara den senaste veckan har man upptäckt en hel del och oj så stolt man blir :-)

Har jag verkligen skapat denna lilla perfekta varelse? Japp :) Jag får passa på att vara stolt och njuta nu.. vem vet vilket busfrö det är om några år när trotsen verkligen sätter in eller tonåren flyger förbi..hehe..då kanske man inte vill säga lika mycket. Därför tänker jag iaf njuta av varje steg av utveckling hon gör nu förtiden.


Hennes tänder har sett ut att komma sen hon föddes nästan, men av nåt skäl så stannade de upp. Men äntligen kom lilla tandsingen längst fram, nere till vänster för någon vecka sedan.  Man trodde att den till höger snart skulle komma efter, då den var så starkt vit, men den verkar ha tagit en paus. Istället flög en annan tands utveckling före i väldans fart. Från ingenstans så kom igår höger tand, fram där uppe igenom .. hihi..det måste se roligt ut om de två hinner komma upp lite mer synligt, innan de andra gör det..haha.. Jag har läst att många får sina tänder där nere eller där uppe först, men inte en av varje och snett mot varann :-P


Hennes framsteg med talet och förståelsen har utvecklats nåt otroligt det senaste också. Hon har lagt till "pö" (böh som i skräm och tittut) i sitt ordförråd när man leker med henne :)

Hon säger ju tutta och nu senaste veckan även vovve/bovve/ovve. dessa ord väljer hon dock bara att säga när hon faktiskt ser något av det och känner att tillfället är rätt. För säger man till henne så struntar hon fullständigt i det hihi.

Hon har gjort försökt att säga boll och även mjau när vi såg katten som bosatt sig i vår trädgård.. Låter och ser så sött ut när hon försöker och verkligen är nära att pricka rätt ljud :-)

Mamma och pappa har hon ju sagt ett bra tag..mysigt :) Är dock inte så ofta längre, då det finns så mycket nya ord att lära sig haha.

När det gäller förståelsen så går det mycket framåt också. Hon leker tittut själv i sängen och vid bord. Upp och ned och flinar :-P

I helgen höll jag dessutom i henne när hon var nyvaken och hade nappen i munnen. Jag bad henne att slänga ner nappenn i sängen, denna gång utan att peka eller liknande. Hon tog fint ut nappen och slängde ner dne :-) Va stolt man blir i ända in i själen när man ser att hon lärt sig något nytt. :-)


För övrigt håller hon sig perfekt i sina kurvor på Bvc och varken jag eller älsklingen ser fram emot nästa besök då det är sprutdags och tänka sig - då har hon redan fyllt 1år.. var tog den tiden vägen?

Tänka sig att man redan har bebisångest? hihi


Nu sitter lilldamen i sin matstol och tjuter så jag tror fönstrena ska spricka. Hon har tröttnat på att sitta och dansa till musiken som kommer ur datorn.:) Hon vill ist ner på golvet för att ja kanske starta turbon i krypning och ta sig in till tvrummet och där klättra runt i cdhyllorna och dra ner skivor. Jäklar så lång hon blivit. Ställer sig på tå och når allt och gör hon inte det då slänger hon sig snabbt ner och ställer sig på nåt annat ställe och går/springer runt bordet,soffan eller vad hon kan hitta.. fort går det iaf..


I helgen fick vi bygga en liten lekhage i trädgården så man inte behöver oroa sig att hon drar iväg när man badar eller solar.. men vad lärde hon sig då? Jo, klättra upp för altan och trappan.. ner gick ju med..fast med huvudet först..så det är väl inte allt för smart hahah :-) Men nu får man komma på nån mer lösning för att släppa lite spänningar av oro i kroppen när turbo-Savannah är i farten  :-)


Nyfikna busfröt är i full gång iaf. Hon har senaste börjat att testa dra ut lådor till den gräns hon kan och stoppa ner armen och fasta. Då hör man ett skrik av panik. roliga är ju att trots detta så är hon där 5sekunder senare igen :-)


Nu är en ny dag och jag ser fram emot att se vad hon kommer ge mitt liv för upplysningar idag :-)

Om denna dagen blir lugn med nyheter, så kan man inte göra annat än att älska henne :) Hennes hoppande lilla kropp när man kommer på henne med nåt bus hon hon blir rädd och sen flinar :) När hon skickar iväg massa pussuttryck och ljud med munnen eller bara illtjuter av skratt när man busar med henne.. Min lilla skatt :-)


 
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 12 augusti 2013 20:38

OJ, kom knappt ihåg hur jag kom hit. Har inte bloggat sedan i vintras tror jag. Men fick nu ett sug när tankarna och känslorna flög runt. Varför? Jo, för ett år sedan idag satt jag med nerverna överallt.. det var nyfikenhet, glädje, spänning och samt...

Av Angelica - 27 februari 2013 08:06

Romantiker; hopplös sådan..kärlek..mäktigheten i det.. Film/seriefantast; inlevelsen,handlingen,närvaron Musik;röst;text...   Allt detta handlar om känslor. Allt detta är något jag alltid varit vääldigt intresserad av. Tolkningar. budskap.liv...

Av Angelica - 4 februari 2013 20:25

Idag är det redan 1 helt år sedan vi stod i kyrkan och lovade varann evig kärlek :) En dag som var sååå mycket kallare och absolut finare än idag.. tur var väl det :-)   Den morgonen kikade man på termometern och såg -18C. Idag ett år senare står...

Av Angelica - 27 januari 2013 16:16

Det kommer nog bli en mysig, intressant och skrattande tid framöver.. Varje dag ser man hur lilla Hailey växer och utvecklas. Ja, varje dag kan faktiskt göra skillnad. Tro det eller ej. Den person hon var förra veckan kan ha förändrats till en ännu...

Av Angelica - 9 januari 2013 21:25

Visst gör den..? På söndag är redan vår andra dotter 5månader. Var det inte alldeles nyss hon låg i magen? Samtidigt känns det som evigheter sedan. Minns det inte. Kan titta på denna hemska efterblivna klump till mage (kassa magmuskler efter min ee...

Ovido - Quiz & Flashcards